17
jan
2019

Wat drinken we in 2019?

Hoewel het nieuwe jaar net is ingeluid, hebben de trendvoorspellers al ontdekt wat wij gaan drinken in 2019. In lijn met de overheid is de trend echt NOLO-alcohol; no- of low alcohol. Hierbij komen er alcoholvrije varianten op de markt van de alcoholische dranken. Maar waar een beweging op gang komt, is altijd een tegenbeweging. Dit is de groep consumenten die een lifestyle heeft, waarbij zij zich uitspreken voor het drinken van alcohol.

Longdrinks en cocktails

De trend van longdrinks en cocktails die al vorig jaar is ingezet, blijft onverminderd zijn opmars maken. Daardoor blijven cocktailbars goede zaken doen en de bezoekers willen kwalitatief goede cocktails bestellen, ook to-go. Thuis genieten van die cocktails en maken van cocktails ligt in de lijn van thuis beleven en tijd voor elkaar hebben. Hiervoor besteden we steeds meer geld aan duurzame en premium dranken.

Wereldse invloeden

Verre reizen komen binnen bereik van meer mensen. De cocktails hebben een weerslag hierop. De keuken uit Azië vergroeit met de Europese keuken en wij raken gewend aan de smaak van het oosten. Niet verwonderlijk dat de Aziatische ingrediënten als lychee, shiso-bladeren, yuzu, garam masala of sake hun weg vinden in de cocktails.

Gezonde twist

Een andere trend binnen cocktails is de ‘healthy’ cocktail. Cocktails met elementen die een positief effect hebben op ons lichaam. Neem bijvoorbeeld kurkuma, waarvan beweerd wordt dat het werkt tegen hersenaandoeningen. Of cocktails met ingrediënten als matcha thee, algenpoeder, of andere gezonde poeders. Het mooie van deze natuurlijke stoffen is dat het een intense kleur geeft aan de cocktail.

Groente

In de gin-tonictrend van afgelopen jaar zagen wij het al. Groente wordt steeds vaker gebruikt in longdrinks en cocktails. En dan niet alleen als decoratie, maar ook als vervanging van het fruit dat normaal gebruikt wordt.

Wijn

In het jaar 2019 zien we de wederopstanding van de Chardonnay. Daarnaast komt de rosé deze zomer ook weer vaker op tafel. Nieuw dit jaar wordt het gekoeld drinken van rode wijn. De rode wijnen die hiervoor in aanmerking komen zijn jonge, fruitige en soepele wijnen.
De zoektocht naar onbekende wijnen neemt steeds grotere vormen aan. Verder wordt er meer geld aan kwalitatief goede wijnen besteed.